Zpět

České Dráhy + Integrovaná REgionální DOprava = Bordel na kolečkách

Už v roce 2017 jsem se pustil do kritiky změn ve vlakových a autobusových jízdních řádech. V zásadě šlo o tři problémy - dlouhé čekací doby kdy vlak stál na rychnovském nádraží třeba čtvrt hodiny, následně pozdní příjezdy do Solnice. A hlavní problém - nenavazující spoje v Častolovicích. I přes poměrně arogantní odpovědi některých "zodpovědných" osob a nulové reakce dalších musím objektivně uznat, že v prvních dvou bodech došlo víceméně k nápravě. Ovšem v tom posledním - návaznosti spojů v Častolovicích, došlo na přísloví, že nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř.

Prostě - TOHLE NEVYMYSLÍŠ:

Jedná se o odpolední spoj, tedy návrat z ranní směny, který přijíždí do Častolovic okolo třičtvrtě na tři. Takhle to fungovalo do doby asi před dvěma lety. Na obrázku je zachycena situace, kdy jsem z vlaku od Rychnova vystoupil na častolovické zastávce, a šel pěšky domů. Jo, je to asi půlhodinová procházka, ale celkem příjemná, z poloviny přes park a navíc dělám něco pro své zdraví. Nakonec jsem si na to tak nějak zvykl. Žlutá "Regionova" vpravo stojí před semaforem na červenou a čeká, až z častolovického nádraží odjede spěšný vlak vlevo, který má oficiálně podle jízdního řádu odjezd o čtyři minuty dříve, než přijede vlak od Rychnova.
Aby bylo vše naprosto jasné, popíšu raději proběhlý děj naprosto názorně:
Vlak od Rychnova nad Kněžnou zastavil na častolovické zastávce, kde jsem vystoupil a vydal se pěšky na cestu k domovu. Vlak mezitím odjel z častolovické zastávky a poté zastavil na červenou na semaforu, kde čeká na odjezd "spěšného" vlaku do Kostelce. To je situace zachycená na předchozí fotce.

Ale to už není pravda. Někoho strašně chytrého totiž napadlo, že vlak od Rychnova do Hradce bude častolovickou zastávku projíždět bez zastavení, čímž se měl asi maximálně urychlit. Jenže to je spíš jen vlhký sen plánovače - realita je taková, že podle plánu se to podaří možná tak jednou týdně, pokud vůbec. Nejčastější scénář je ten, že vlak ze Solnice a Rychnova projede bez zastavení častolovickou zastávku, aby potom zastavil sto metrů za zastávkou na červenou u semaforu, kde často až pět minut čeká na odjezd vlaku z Častolovic do Kostelce. A až po jeho odjezdu vjede do častolovického nádraží.

Výsledek je ten, že nemám možnost vystoupit na častolovické zastávce, ale místo toho jedu nuceně až na častolovické nádraží. S tím je spojeno několikaminutové posezení na semaforu před častolovickým nádražím.

Ale pozor - tohle ještě není ta největší taškařice. Někdy to dopadne tak, že po průjezdu častolovickou zastávkou vlak u semaforu nezastaví a vjede podle původního plánu do častolovického nádraží. To znamená, že pravidelné zpoždění spěšného vlaku z Hradce do Letohradu je větší než je únosné čekání u semaforu a ten chvíli počká v Častolovicích. Pokud ale zkusíte do tohoto spěšného vlaku jedoucího do Kostelce nastoupit, dopadne to následovně:

Na vedlejší koleji stojí spěšný vlak do Kostelce. Hurá!

Než k němu ale stačíte dojít, vlak zavře dveře a dostává pokyn k odjezdu.

A vy se můžete akorát tak ohlédnout za odjíždějícím vlakem, který by vás dopravil rychle a jednoduše do Kostelce.
Takže můžete jít na autobus, který sice do Kostelce jede, ale s přestupem a oklikou přes město to trvá citelně déle. A navíc - tohle je přestup, který využijete jen když máte přestupní týdenku Iredo. Protože - pokud jedete za jednorázové jízdné, můžete si koupit lístek akorát tak do Častolovic, a autobus z Častolovic do Kostelce zaplatit zvlášť.

Autobusy jsou další záležitostí, která stojí za zmínku. Opět se zdá, že Organizátor REgionální DOpravy si dělá z lidí prdel / dělá vše proto, aby pokud možno jezdilo co nejméně cestujících. A ti co se rozhodnou hromadnou dopravu stále používat, to měli co nejvíce komplikované a časově ztrátové. Jak už jsem zmínil před lety v dnes už zrušeném blogu, do roku asi 2010 jezdil přímý autobus Kostelec nad Orlicí - Solnice, přes Častolovice, Libel a Domašín, kterému zhruba patnáctikilometrová cesta trvala necelou půlhodinu. S nástupem OREDO / IREDO byl tento spoj sérií "úprav" a "optimalizací" prakticky zlikvidován a zrušen. Všechny autobusy mezi Kostelcem nad Orlicí a Solnicí jezdí přes Rychnov nad Kněžnou. Co to znamená?

V době, kdy se v solnické automobilce a přilehlé průmyslové zóně střídají směny, je Rychnov beznadějně ucpaný a v kolonách prostojíte nejméně čtvrthodinu, spíš dvacet minut. A to je další ztrátový čas. Myslíte že někdo normální bude ochotný denně trávit na cestě do / ze zaměstnání víc jak hodinu? Zvlášť když autem se to dá zvládnout za nějakých pětadvacet minut "od brány k bráně"? A navíc nejste vázaní pevným časem příjezdů a odjezdů hromadné dopravy?

Možnosti, jak eliminovat ztrátové časy v rychnovském dopravním špuntu jsou v zásadě dvě:
Jednou je obnova přímého autobusového spoje mezi Kostelcem nad Orlicí a Solnicí.
Druhou je co nejhladší a nejjednodušší železniční doprava.
Bohužel, ta první možnost už byla úspěšně utlumena a zlikvidována před zhruba deseti lety, ta druhá evidentně prochází řízenou likvidací právě v současné době.

Z pohledu cestujícího si tak začínám připadat jako veverka z dokumentů o ptačích krmítcích.

Zpět