Zpět

Policyjé

Článek byl původně vydán na Blogu v květnu 2020

Dovolte mi ještě jednou si trochu poskuhrat. Možná titulek vypadá trochu divoce, ale myslím že následující řádky budou podstatně rozumnější. Totiž - ono nezbývá než uznat, že (civilizovaná) policie je jednou ze státních složek, bez kterých se neobejdeme my ani žádný jiný stát, který se chce nazývat civilizovaným. Odstrašujícím případem bylo například Jelcinovské Rusku v devadesátých letech, o kterém znalí jeho tehdejších zvyklostí tvrdili, že jakési právo platilo jen asi do dvaceti kilometrů od policejní (milicionářské) stanice, a to ještě ne vždy. Dál už byla země nikoho. Druhým extrémem byly naopak totalitní státy včetně socialistického Československa, kde se tehdejší Bezpečnost nezřídka zneužívala k politickému útlaku. Bohužel začínám mít pocit, že se tato doba opět vrací.

Je například zajímavé, že v komunistickém Československu padesátých let, tedy v nejtvrdší totalitě, bylo na celý patnáctimilionový stát údajně asi 55 000 příslušníků Sboru Národní Bezpečnosti. A to jedna ze složek SNB, tedy VB - Veřejná Bezpečnost, vykonávala i administrativní činnosti, jako vydávání řidičských a občanských průkazů, pasů, vyřizování přestupkové agendy, atd. Dnes máme desetimilionové Česko, v něm kolem čtyřiceti tisíc policistů, administrativní agendy jsou dávno převedeny na úřady, k tomu máme tisíce městských strážníků, a prý je to všechno stále málo. Není to divné?
Nápadné je i opakování tehdejších komunistických manýrů, jako že se dnes například na internetu nebo v novinách dočtete z pera nebo spíš klávesnice policejních mluvčích nebo vysoce postavených vedoucích, co si kdo může a nemůže dovolit napsat do komentářů pod internetový článek, na fejsbůk, atd. Jakýkoli náznak sebemenší "nenávisti" bude prý odstíhán stejně tvrdě a nekompromisně, jako kdysi šíření protisocialistických názorů. Socialistickou republiku Evropskou Uhnii si přece rozvracet nedáme, soudruzi.

A pokud jde o dopravu a dopravní policii vůbec, stav je dnes možná ještě horší než v totalitním Husákovském a Jakešovském Československu. Náčelník dopravní policie se cítí být natolik Zlý, že mu to dává snad i právo rozhodovat o zákonech, předpisech a výši pokut za dopravní přestupky. Zajímavé je, že v článku o "drastickém zvýšení postihů za dopravní přestupky v Německu" se dočtete, že například pokuta za překročení rychlosti o 50km/h bude nyní v Německu v přepočtu až 7600,- Kč plus zákaz řízení až na tři měsíce. U nás je to 5 000 až 10 000,-Kč, zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok, platy jsou zde v průměru 3x menší než v Rajchu, tedy finanční postih za stejný přestupek je u nás asi 4x vyšší než v Německu. Přesto je to prý stále málo. Podobně i alkohol při řízení - pan šéfdopravnípolicajt Zlý navrhuje pokutu až 75 000Kč. Otázka je, jaký smysl má pokuta ve výši čtvrtletního normálního zaměstnaneckého platu, nakolik výchovný je rozdíl, zda dotyčný bude splácet pokutu za chlast dva roky nebo tři roky. Tedy ne že bych se chtěl zastávat opilců za volantem či říditky, ale nevidím v tom výchovný smysl. Tomu ožralovi to v danou chvíli bude nejspíš "ganz egal". A trpět bude spíš jeho rodina než on.

Podobně je to i nekonečná story v podobě neustálého navyšování policejních pravomocí. Například v podobě "silničních STK" a odebírání osvědčení o registraci za nevyhovující technický stav. Nebo odebírání řidičských průkazů za vážné opakované přestupky. Něco podobného se dělo i za komunistů, ovšem kupodivu v daleko lidštější a slušnější podobě. Tehdy bylo vidět, že jde především o skutečnou bezpečnost silničního provozu. Například pokud vás chytil "esenbák" s nějakou "vážnou" závadou na autě, jako prasklé přední sklo, rozbité levé světlo, děravý výfuk, gumy bez vzorku, atd, sice vám vzal "na fleku" techničák a zpět jste ho dostali až po opravě auta a kontrole technického stavu technikem na dopravním inspektorátu VB, ale pozor - pokud nešlo o skutečně bezprostředně nebezpečnou závadu, dostali jste doklad o odebrání OTP, který platil "na dojetí" - tedy mohli jste s ním dojet domů nebo do servisu. Ne jako dnešní praxe, kdy vás policie může nutit jet na neplánovanou STK nebo odstavit auto a shánět odtah, a nikoho nezajímá že třeba jedete na odpolední do práce a ve dvě tam musíte být....

Tohle byl před zhruba čtvrt stoletím dobrý vtip. Dnes je to realita. Praxe v odebírání osvědčení o registraci za technické závady se nakonec zvrhla v automatické sebrání osvědčení o registraci po jakékoli dopravní nehodě. Takže kromě starostí s poškozeným autem, jeho odtahem a opravou máte ještě navíc starosti s absolvováním STK a vracením zabavených dokladů. To většinu lidí určitě fakt nadchne.
Podobně to bylo i s odebráním řidičského průkazu. Mnozí z nás ještě pamatují starý růžový skládací řidičák, který kromě jiného obsahoval i takzvaný kupón. Ten byl vyndávací a byly v něm kolonky s vážnými dopravními přestupky. Pokud jste nějaký takový udělali a byli chyceni, kromě pokuty esenbák do dané kolonky proštípl díru. Když jste něco provedli příště, další esenbák při kontrole se podíval na kupón a hned věděl s kým má tu čest. Nárok na výměnu kupónu za čistý byl tuším po půl roce. Tedy obdoba dnešního bodového systému. Když jste těch dírek v kupónu pár nasbírali, řidičák vám sebrali. Ale pozor - pokud jste nebyli bezprostředně třeba ožralí nebo jinak neschopní řízení, opět jste po odebrání ŘP dostali doklad o jeho odebrání, platící "na dojetí". Takže - s výjimkou výše zmíněného jste nemuseli odstavit auto a jít pěšky, mohli jste ještě ten den dojet domů, někam do cíle cesty....
Jedním z údajně nejzávažnějších přestupků je překročení povolené rychlosti. Není bez zajímavosti, že až do roku 1979 byla například rychlost mimo obce neomezená. Po jejím omezení (ne kvůli bezpečnosti, ale kvůli snížení spotřeby paliv v první ropné krizi) nehodovost statisticky stoupla.... Na druhou stranu je nutné reálně uznat, že tehdy běžný výkon motorů osobních aut byl kolem padesáti koní a těžko jste hledali auto, schopné jet trvale víc jak 120km/h. A pokud náhodou ano,ak s patnáctilitrovou spotřebou a dlouhodobě nesnesitelným rámusem od naplno vytočeného motoru. Takže se po silnicích zdaleka tak nelítalo, většina lidí stejně jezdila poklidnou osmdesátkou, aby to "moc nežralo" a aby při mluvení nemuseli přeřvávat motor. Ovšem to co se děje dnes kolem měření rychlosti a v podstatě výběru "silniční rychlostní daně", to je skutečně na pováženou a dalo by to na další článek.

Když se to tedy pokusím nějak shrnout - proč spousta lidí nemá ráda policii a především tu dopravní? Protože policie se k drtivé většině lidí chová tak, že tu není kvůli nim a kvůli jejich ochraně, ale jako k nenáviděným zločincům nebo rovnou jako k lovné zvěři. Budete mít rádi někoho, kdo vás už na první pohled nemá rád a všemožně vám škodí? Asi těžko. A co by se mělo do budoucna změnit?

Problém vidím hlavně v tom, že policie je prakticky neviditelná. Co je důležitější? Skutečně chránit a pomáhat, tedy zabraňovat tomu aby se přestupky vůbec stávaly, nebo nechat všemu volný průběh a hlavně vybrat co nejvíc peněz na pokutách? To je možná dilema policejních sborů na celém světě - předchozí obrázek je údajně z Ameriky. Policistka na něm možná vybere víc pokut než ostatní kolegové, ale respekt občanů si tím asi těžko získá....
Především měření rychlosti by se mělo dít víc na "férovku" Částečně vrátit praxi z doby před deseti lety, kdy zneužívání radarů především městskými strážníky vyústilo ve změnu zákona (bohužel dočasnou) přikazující povinné označení měřených úseků. Pokud tedy bude na silnici stacionární radar, daný úsek by měl být označen značkou včetně vyznačeného nastaveného limitu. Divné? Vůbec ne. Stacionární měřené úseky přece mají sloužit primárně ke zvýšení bezpečnosti provozu, a ne k výběru silniční rychlostní daně.

Dále by se měla zrušit praxe používání (či spíš zneužívání) civilních aut dopravní policií. Prostě - absolutní zákaz jakékoli formy "skrytého dohledu" nad silničním provozem. Pokud se má skutečně zvýšit bezpečnost, pokud se má skutečně "pomáhat a chránit", dopravní policie naopak musí být všude na očích.Momentální systém kontroly dopravy funguje především proto, že většina, a možná i hodně velká vetšina dopravních policistů jsou normální a slušní lidé bez touhy zneužívat své pravomoce a hnát je do krajnosti. Ovšem navyšování těchto pravomocí bude zákonitě lákat jedince posedlé touhou po absolutní moci a pokud dostanou prostor k realizaci, bude zle.

Především by proto z vysokých funkcí a možná i z policie vůbec měli zmizet jedinci, jako je šéfdopravák Zlý. Proč? Protože v demokratické zemi se moc dělí na tři základní složky - zákonodárnou, výkonnou a soudní. Každá z nich má vykonávat pouze svou práci a nezasahovat do té další. Policie spadá do té výkonné a její prací je především hlídat dodržování zákonů a řešit jejich porušování. Že částečně zasahuje i do té "soudní" u méně závažných přestupků a rovnou je i trestá, je pochopitelné, ale tato moc by měla být pod dokonalou kontrolou. Dnes, v době kamerové, by to neměl být problém a praxe by měla být stejná jako v některých amerických státech - policista má povinnost vše řešit před zapnutou kamerou, vše se dokumentuje a pokud se děje cokoliv "mimo záznam", policista je automaticky vyšetřován za překročení či rovnou zneužití pravomocí. A je velmi zajímavé, jak nemalá část našich policistů je z dnešních technických možností, kdy je kdokoliv kdykoliv může "zadokumentovat" dost špatná. O strážnících zabavujících mobily s odůvodněním "že je to vlastně zbraň" ani nemluvě.
Městské policie, to je často kapitola sama pro sebe a jejich činnost by určitě vygenerovala témata na další článek (články).
A potom je ještě jeden problém - podle mého názoru pokud jakýkoli policista chce vymýšlet podobu zákonů a určovat výši pokut daných těmito zákony, měl by od policie okamžitě vyletět a skončit před soudem pro zneužití pravomoci úřední osoby. Protože to je záležitost, která jednoznačně přísluší vládě, parlamentu a senátu. Nikoli policii. Pokud se policie zvrhne ve složku, která bude kromě kontroly dodržování zákonů pracovat i jako moc soudní a zákonodárná, pokud tedy bude ve svých rukou soustřeďovat veškerou myslitelnou moc, bude to jasný příznak konce demokracie a klasické svobodné společnosti. Vojensko - policejní juntu jako z afrických diktátorských zemí tady asi bude chtít málokdo.

Zpět